Chatlijnen krijgen toevloed aan hulpvragen van jongeren

Bron: 1 april 2020, De Morgen, Yannick Verberckmoes & Fernand Van Damme

Door de coronamaatregelen zien chatlijnen een enorme toevloed aan hulpvragen van jongeren. Die van de Vertrouwenscentra Kindermishandeling ziet het aantal gesprekken verdriedubbelen. Net als de chatboxen van het CAW (Centrum Algemeen Welzijnswerk). ‘Als je chat, horen je huisgenoten niet welke vragen je stelt.’

Sinds het begin van de lockdown is het aantal gesprekken bij Nu praat ik erover, de chatlijn van de Vertrouwenscentra Kindermishandeling, sterk gestegen. Medewerkers hadden vorige week 30 uitgebreide chatsessies, de week daarvoor – toen de lockdown inging – 22, drie weken geleden slechts 8.

“We merken ook dat wie voor het eerst contact opneemt met de hulplijn vaak praat over conflicten thuis door de coronamaatregelen”, zegt coördinator Ilse Van Campenhout. “De grens met therapie is bij ons dun, omdat gesprekken meer dan een uur kunnen duren en nadien nog worden opgevolgd.”

Ook hulplijnen die zich meer algemeen op jongeren richten, hebben dezer dagen meer werk. CLBch@t, een chatbox van de Centra voor Leerlingenbegeleiding, ziet een toename in het aantal gesprekken, maar ook een stijging in het aantal crisissituaties, waarbij direct ingegrepen moet worden. Concreet is het aantal vragen over conflicten in het gezin en over angsten meer dan verdubbeld in vergelijking met dezelfde periode van 16 tot 30 maart vorig jaar.

Eenzelfde geluid is ook nog te horen bij de chatlijnen van het CAW, die allerlei hulpvragen behandelen. “Jongeren worden nu gedwongen om van thuis uit hun vragen te stellen”, zegt CAW-directeur Anita Cautaers. “Chatten is misschien een betere manier, omdat je dan anoniemer bent. Als je chat, kunnen je huisgenoten niet horen welke vragen je stelt. Aan de telefoon wel. Ook merken we dat de vragen rond angst of een woonsituatie nu scherper naar boven komen.”

Bij de chatbox van de JAC, de jongerenwerking van CAW, valt er meer dan een verdriedubbeling op te tekenen. 497 gesprekken vorige week, tegenover 152 in de eerste week van maart. Maar ook volwassenen of zorgverleners vinden makkelijker hun weg naar de chat, heeft CAW opgemerkt. Want ook op de algemene chatbox van caw.be was er een verdriedubbeling in het aantal gesprekken.

Al deze chatboxen hebben hun capaciteit en hun openingsuren uitgebreid omdat de vraag naar hulp groter is. Andere hulplijnen zoals Stop it now (pedofilie) of 1712 (geweld tegen kinderen) zien geen toename in het aantal oproepen, of vinden het nog te vroeg om over tendensen te spreken.

LUISTEREND OOR

Dat jongeren via de chat in coronatijden om hulp zoeken, hoeft op zich niet te verbazen. Vaak worden gevallen van misbruik, of een moeilijke thuissituatie opgepikt door de omgeving. “Vrienden van de sportclub, of leerkrachten zijn vaak de eersten om hier signalen over door te geven”, zegt Van Campenhout. “Normaal kunnen jongeren gesprekken voeren met begeleiders of met psychologen. Maar vaak valt dat nu weg. Wij bieden een luisterend oor en proberen een oplossing te vinden.”

Wie het voor de lockdown dus al moeilijk had met zijn thuissituatie, of worstelde met zijn mentale gezondheid, is nu dus een pak slechter af. Jongeren die thuis mishandeld worden of donkere gedachten hebben, vinden veel moeilijker een uitweg of afleiding. Gaan sporten met vrienden? Mag niet. Naar de grootouders? Ook niet.

Om meer aandacht te vragen voor kwetsbare jongeren bij het beleid tegen de coronaverspreiding dient de Vlaamse Jeugdraad vandaag ook een standpunt met aanbevelingen in bij de Vlaamse regering.