#samenveerkrachtig: tips voor zelfzorg

1 tot 10 oktober staat in teken van onze Geestelijke Gezond. Dit jaar gaan we voor #samenveerkrachtig! #TiendaagseGeestelijkeGezondheid

Veerkracht is het vermogen om door te zetten, ook als het leven tegenzit. Goed voor jezelf zorgen, is belangrijk voor je mentale veerkracht. Maar zelfzorg, hoe doe je dat? We geven je enkele tips.

  1. Wees mild voor jezelf! Er is maar één persoon met wie je heel je leven in relatie zal staan, en dat ben jijzelf. Is het dan niet de moeite om met zorg en aandacht met jezelf om te gaan? Omarm wie je bent!
  2. Plan regelmatig ontspanning in. Tijd voor ontspanning kan je best op voorhand in je agenda inplannen. Door regelmatig te ontspannen kan je lichaam weer even ‘op adem’ komen, herstellen en dingen verwerken. Doe je dit niet? Dan loop je op een gegeven moment over, voelt alles te veel en heb je geen idee waar te beginnen. Herkenbaar?
  3. Beleef elke dag plezier door iets te doen dat je leuk vindt. Dit hoeft niets spectaculairs te zijn. Ga je graag met de fiets naar het werk? Of misschien heb je wel groene vingers?
  4. Maak voldoende tijd voor vrienden en familie, want sociaal contact maakt gelukkiger en gezonder.
  5. Voorzie verzorgmomenten in je ochtend- en avondritueel.
  6. Plan voldoende herstelmomenten in door je brein even rust te gunnen na een drukke dag.
  7. Lachen is gezond. Lachen heeft een positieve invloed op onze fysieke, mentale en emotionele gezondheid. Lachen geeft energie in drievoud en vermindert stress.
  8. Geef jezelf een pluim! Hoe voelt het als je jezelf een complimentje geeft?
  9. Zorg voor een positieve mindset!
  10. Vraag indien nodig hulp. Je kan hulp vragen aan vrienden of familie. Nood aan een gesprek met een professionele hulpverlener? Onze CAW-hulpverleners staan voor je klaar! Bel ons via 0800 13 500 of chat via www.caw.be/contacteer-ons/#chat