Centraal-West-Vlaanderen,Noord-West-Vlaanderen,Zuid-West-Vlaanderen

Crisismeldpunt minderjarigen West-Vlaanderen

Krijg je niemand aan de lijn van het crisismeldpunt minderjarigen?

Het crisismeldpunt minderjarigen krijgt dagelijks heel veel telefoons binnen. Op drukke momenten kunnen we niet alle telefoons tegelijk opnemen en behandelen. Onze capaciteit is beperkt en door de besparingen kunnen we de dienst niet versterken.

‘Alle lijnen zijn bezet’, is een boodschap die aanmelders niet willen horen. De besparingen in heel wat voorzieningen en organisaties die actief zijn in de jeugdhulp, hebben ongetwijfeld ook een effect op de hulpverlening. Mogelijk zal dit meer crisissen ontlokken daar de gepaste hulp niet tijdig genoeg kan ingezet worden. We zijn hierover samen met jou bezorgd en willen deze realiteit in kaart brengen. We vragen jou dan ook deze korte vragenlijst in te vullen. Het kost slechts enkele ogenblikken van jouw tijd en helpt ons om de omvang van  het probleem aan te kaarten.

——————————-

Minderjarigen of professionele aanmelders kunnen terecht op het crisismeldpunt -18 om een crisis te melden. De medewerker van het crisisteam bekijkt samen met jou de situatie en geeft advies. Er wordt gekeken welke hulp het meest gepast is voor die situatie.

Een crisissituatie is een acuut beleefde noodsituatie waarin onmiddellijk hulp moet worden geboden.

Het crisismeldpunt:

  • verkent samen met de aanmelder het probleem
  • informeert de aanmelder over de werking van het crisisnetwerk
  • geeft consult (o.a. de aanmelder ondersteunen, advies geven)
  • schakelt crisisinterventie, crisisbegeleiding en/of crisisopvang in als de kinderen en jongeren, ouders en/of opvoedingsverantwoordelijken minimaal bereid zijn om hierover in gesprek te gaan

Informatie

Enkel telefonisch bereikbaar op 050 33 77 40

050 33 77 40

Teamverantwoordelijke: Nele Welvaert

Bereikbaarheid

24u/24, 7 dagen op 7
op het nummer 050 33 77 40