Papier hier

We merkten dat het aantal administratieve vragen in ons inloopcentrum De Zonnebloem in Diest serieus toenam. Tijdens de coronaperiode was het papierwerk bij veel bezoekers blijven liggen. Om aan deze nood tegemoet te komen, startte hulpverlener Dennis met het aanbod ‘papier hier’.

Dit aanbod is enkel beschikbaar in de regio Oost-Brabant.

Uiteenlopende vragen

Wekelijks kunnen bezoekers op een vast tijdstip langskomen met alle mogelijke administratieve vragen op een dag waarop het inloopcentrum niet open is. Door deze vragen te bundelen, komt er tijdens de open dagen van De Zonnebloem weer meer tijd vrij voor sociaal contact en hulpverlening in groep.

De vragen waarmee bezoekers zich aanmelden zijn divers, maar heel vaak gaat het over wonen of huisvesting. Huisbazen die laten weten dat ze het huurcontract opzeggen of deurwaarders die aangeven beslag te komen leggen op goederen. Bij complexere vragen waarbij een uitgebreidere opvolging nodig is, verwijst Dennis door naar een andere collega van het CAW of andere hulporganisaties zoals het OCMW.

Daarnaast helpt Dennis ook bij het uitzoeken van welke facturen al dan niet betaald zijn, zet hij mensen op weg naar hulplijnen voor hun belastingen en soms beperkt het zich tot het voorlezen van een brief.

Voldoening

Dennis is zelf eerder chaotisch. Hij heeft geen grote voorliefde voor administratie, maar cliënten op weg helpen, geeft hem veel voldoening. Wanneer hij de stapel kleiner kan maken en een zucht van opluchting ziet, is hij dankbaar dat hij heeft kunnen helpen.

Ik heb zelf eigenlijk niks met administratie, maar ik heb er op korte tijd zeer veel over bijgeleerd. De zorgen van mensen verlichten, geeft me voldoening.

Met papier hier is het vooral belangrijk om mensen in hun eigen kracht te zetten. Dat kan ook in kleine stapjes zijn. Wanneer een cliënt drempelvrees heeft om een bepaalde instantie te bellen, dan zal Dennis hen hierbij begeleiden. Hij vormt het nummer en volgt het gesprek mee. De cliënt voert het woord en kan hierbij ondersteund worden. Wanneer diezelfde cliënt enkele weken later trots vertelt  dat hij zelf een telefoontje gepleegd heeft, is de meerwaarde van ‘papier hier’ meteen duidelijk.

Deze hulpverlening werkt ook preventief. Verschillende bezoekers gaan nadien zelf aan de slag om hun administratie en facturen beter te ordenen. Zo kunnen we samen vermijden dat ze een groter financieel hulptraject moeten doorlopen.

Bekende bezoekers

De meeste bezoekers zijn geen onbekenden voor Dennis. Het zijn dezelfde gezichten die hij kent van in het inloopcentrum. Ze vinden het aangenaam dat ze met deze problemen in alle privacy kunnen aankloppen. Bij een kop koffie komen er dan vaak, naast de financiële vragen, ook andere gesprekken op gang.

 

Wilt u graag cijfers van onze hulpverlening?
Ontdek ze hier.

Gebeten door onze verhalen?
Lees ze via www.caw.be/warmehulp.