JAC voor jongeren met vragen

JAC, het jongerenaanbod van het CAW (Centrum Algemeen Welzijnswerk) is er voor jongeren met vragen over hun welzijn.

Want wie je ook bent, wat je vraag ook is, je staat er niet alleen voor. Je kan gratis terecht bij de professionele medewerkers van het JAC voor een luisterend oor en een helpende hand.

Het is niet altijd vanzelfsprekend om jong te zijn: verder studeren, een eerste job zoeken, alleen gaan wonen … tussen hun 17de en 25ste jaar staan jongvolwassenen voor een enorme stap in hun leven. De coronacrisis maakt hen extra kwetsbaar. 65% van de jongeren heeft matige tot ernstige mentale problemen tijdens de eerste lockdown (cijfer van Inez Germeys – onderzoeker KULeuven). Eenzaamheid en mentaal onwelzijn loeren om de hoek.

De vraag: “wie ben ik?” komt vaak boven tijdens hulpverlenende gesprekken met jongeren. In de huidige context is het extra uitdagend om van tiener te transformeren naar jongvolwassene. Jongeren moeten naast de belangrijke keuzes (zoals studiekeuze, woonplek, lief …) ook kiezen tussen hun vrienden en hobby’s. Hoe maak je een keuze tussen je vrienden?

Bij grote veranderingen in hun leven hebben veel jongvolwassenen meer dan ooit nood aan een luisterend oor of een helpende hand. Maar het merendeel weet niet waar naartoe en blijft met zijn of haar problemen zitten. Of de jongeren raken hun weg kwijt in de wirwar van doorverwijzingen en wachtlijsten. JAC’s zijn dé plek waar ze gratis terechtkunnen voor professionele en vertrouwelijke hulpverlening. Er zijn heel wat JAC-locaties in Vlaanderen en Brussel. Er is dus altijd een JAC in je buurt.

Drempel naar hulpverlening te hoog

“Vanuit alle hoeken merken we hoe cruciaal laagdrempelige hulp voor jongeren is. Uit onze bevraging bleek dat slechts 1 op de 3 jongeren die met psychische problemen kampt, in begeleiding is.” zegt Eveline Meylemans, adviseur mentaal welzijn bij de Vlaamse jeugdraad. “Jongeren vertellen ons dat de drempel naar hulpverlening vaak heel hoog is. Ze weten niet goed waar ze terechtkunnen met hun vragen. Toch weten jongeren goed te formuleren wat ze nodig hebben wanneer ze het moeilijk hebben: een aangename plek, vlot bereikbaar, makkelijk toegankelijk en zonder verplichtend karakter. Een JAC voldoet aan al deze kenmerken. Het is dus ontzettend belangrijk het JAC extra in de kijker te zetten!”

Campagne: wie ben ik?

Met de campagne “Wie ben ik” richten we ons op jongeren van 17 tot 25 jaar. Zij zijn extra kwetsbaar omwille van hun transitieleeftijd. Jongvolwassenen worden geconfronteerd met ingrijpende veranderingen, ze gaan studeren, werken, alleen wonen etc.

De boodschap van de campagne: je staat er niet alleen voor! Je kan terecht bij de professionele medewerkers van het JAC voor een luisterend oor en een helpende hand. Via chat, telefoon en mail kan je in gesprek gaan. Langskomen is ook mogelijk.

#ROBY

Het leven is niet allemaal YOLO en het helpt om daar eerlijk over te zijn. Daarom lanceren we de hashtag Roby: the Reality of Being Young. Onze eigen cliënten, ex-cliënten, medewerkers, maar ook influencers, zullen échte foto’s delen op sociale media en vertellen hoe het met hen gaat, wat hun realiteit is en waar ze mee worstelen.

Geen (t)huis

Heel wat jongeren in begeleiding bij het JAC hebben geen duurzame woning of nood aan begeleiding in hun zoektocht naar een woning. Op je eigen benen staan, is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Daarop ontwikkelde het JAC de app ‘Heyday’. Heyday ondersteunt jongeren in hun traject naar zelfstandigheid. Ze vinden er alle info over alleen wonen en de verplichtingen als huurder, geld en administratie en handige tips om als jongere je plan te trekken. De app is gratis te downloaden in de App Store of in Google Play. Je vindt er info over: ‘waar moet ik op letten als ik een woning ga bezoeken? Hoe kan ik wat geld sparen? Gezond eten, hoe doe ik dat precies? …’